Billede af Kimson Doan

Vi er ikke ens. Vi kan ikke sammenligne
STRESS & SYMPTOMER

Ondt i maven? Søvnproblemer? Hårtab? Rastløshed? Tom? Ufokuseret? Glemsom? Hovedpine? Føleforstyrrelser?

Forskellige udenpå og indeni

Har du nogensinde mødt en person, der virkelig, virkelig, virkelig bare ligner én, du kender på en prik? Det føles nærmest usandsynligt, når det sker, ikk'? Min pointe er, at vi møder mennesker hele tiden, der er utrolig forskellige fra hinanden og fra os selv ... og det er selvølgelig ikke kun udenpå, vi er forskellige.

Indeni rummer vi ligeledes store forskelligheder. Tænk bare på hvordan din baggrund, psyke, opdragelse, uddannelse osv. er, sammenlignet med din nabo's. Det er alle disse forskelligheder, der gør, at det er vanvittig svært at generalisere ift. hvad stress er for en størrelse og hvorfor dét, der stresser dig, ikke nødvendigvis giver udsving for din nabo. 

Du kan spejle dig i nogle gængse symptomer nedenfor, men derudover er det altid en god idé at 1. spørge dine nærmeste, om du har ændret adfærd? og 2. rådføre dig med en fagperson fx. din læge eller en stressekspert.

Smilende kvinde med Galsses

"Jeg har fået et stor forståelse for stress og fået en masse gode værktøjer. Lene er meget direkte og tydelig i sin vejledning og kræver noget af en. Jeg kan slet ikke se, hvordan noget skulle forbedres. Jeg er blevet støttet og skubbet i den rigtige retning. Lene er et menneske, man gerne vil lukke op for, det er tydeligt at hun sunes det er vigtigt, hvad vi laver sammen og jeg føler mig meget godt klædt på til fremtiden". 

Nadia, Pædagog på Sjælland 

Kender du stresssymptomerne?

FYSISKE

Hovedpine

Trykken for brystet og åndenød

Kort vejrtrækning

Hjertebanken

Dårlig lugt og øget svedproduktion

Maveproblener (rumlen, diarré)

Kvalme og svimmelhed

Kolde hænder og fødder

Tissetrang

Tørhed i munden

Rysten og tics

Manglende appetit

Vægtændringer

Infektioner, allergier og eksemer

Forværring af kronisk sygdom

Uforklarlige smerter

PSYKISKE

Træt og udmattet 

Afmægtig

Modløs

Rastløs

Urolig indeni

Ugidelig og umotiveret

Trist

Grådlabil

Ubeslutsom

Glemsom

Ufokuseret

Irritabel

Kort for hovedet

Angst og bekymret

Manglende humoristisk sans

Manglende sexlyst

ADFÆRDSMÆSSIGE

Søvnproblemer

Indadvendthed

Ulyst til at være social 

Fravær i kommunikationen

Mistillid

Ensomhed

Vrede og afmagt

Lav selvfølelse

Manglende energi

Ubeslutsomhed

Tankespind

Aggressivitet

Øget brug af stimulanser

Tvivl og frygt

Nedsat præstationsevne

Drypvist sygefravær

mor og datter

"Lene hjalp mig igennem en rigtig svær tid efter endt barsel med mit første barn. Jeg kæmpede med at slå til hjemme og på job, hvilket ramte både psykisk og fysisk. Jeg startede hos psykolog, men det var ikke mig, så i stedet fik jeg, igennem mit job, mulighed for at snakke med Lene.

Først var jeg skeptisk, for jeg havde ingen erfaring med coaching og jeg tvivlede, hvorvidt hun kunne hjælpe mig, når en psykolog ikke kunne, men det må jeg bare sige, hun gjorde.

Gennem samtaler og “hjemmeopgaver” kom jeg relativt hurtigt på ret kurs igen. Lene hjalp mig med mit livssyn, selvkærlighed og ikke mindst evnen til at kunne sige pyt og fokusere på de ting, som betyder noget for mig. Dét har gjort en kæmpe forskel for mit liv lige siden.

 

Alle de gode værktøjer jeg fik, er stadig med mig i rygsækken hver dag, og de sørger for, at jeg ikke ryger ind i gamle dårlige vaner, selv her efter jeg er blevet mor igen. Det er en gave for livet at komme i Lenes hænder. Jeg kan klart anbefale det!"

Med ønsket om at være anonym er fotoet lånt

Klassiske faresignaler

Stress er, i sin oprindelige form, en genistreg i forhold til vores overlevelse gennem tiderne: stenalder - bjørn - løb - overlev!

I dag er situationen en anden, da der sjældent er reel fare på færde, ikke desto mindre er vi, som menneskerace, stressede som aldrig før pga. muligheder, forventninger, krav osv.

Stressen sniger sig ind, som en listetyv om natten ...​ Så vær opmærksom på, at du over tid opbygger fortsat flere stresshormoner i dit system, hvis ikke du lytter til din krop. Vid, som en tommelfingerregel, at reaktionen på en stressende oplevelse, er omtrent så længe som at slippe, som den har været til stede i dit system. 

Kvinde der har yoghurt

              ALT ER OK               

Der vil altid være lidt bump på livets vej. Det er uundgåeligt.

 

Fx. en hård opbremsning på motorvejen, hvor du mærker høj puls, svedige, rystende hænder, måske råber du ...?

En anden klassiker er en træls mail, der tager pusten fra dig, giver ondt i maven, lyst til overspringshandlinger osv.

 

Akut stress er helt generelt nogle timer til nogle dage om at slippe og det er helt ok.

Billede af Christian Erfurt

              PAS NU PÅ              

Typisk når et projekt eller en opgave sætter dig under pres.

 

Du mærker måske modvillighed, træghed, er træt, har let til tårer og er rastløs, snapper af dine nærmeste (ikke ok, men et tydeligt tegn).

Du kan dog se lyset for enden af tunnelen, for snart kan du afslutte og endelig aflevere. Det er vigtigt du får genskabt din balance hurtigst.

Moderat stress er gerne uger, måske måneder om at slippe med en god efterfølgende indsats. 

Billede af Anthony Tran

          STOP DIG SELV!           

Når du oplever, at det ene projekt hele tiden overlapper det næste.

Du glemmer, er svimmel og spiser måske slik, drikker cola eller kaffe for at få fornyet energi. Dette stadie er dybt alvorligt og kan være livsfarligt!

Vi taler "det røde kort" i en fodboldkamp. Du bør straks gå til din læge. Kronisk stress kan være måneder, måske år om at slippe.

Det er helt essentielt, at du får professionel hjælp af en erfaren stressekspert! 

unhappy-389944_1920.jpg

Vidste du, at du smitter?

Kender du dét, at du er i rum med én, der er i virkelig dårligt humør? Du mærker stemningen snige sig ind på dig. Den påvirker din adfærd. Måske bliver du helt udvisket? Måske irriteret?

Uanset, er du smittet af en andens energi, stemning, adfærd og følelser. Det har INTET med dig at gøre, men vi er ment til at kunne smitte hinanden, som de flokdyr, vi oprindelig er.

Når en tung energi er enkeltstående, er den ikke så svær at ryste af igen. Er tilstanden dog mere permanent, som med stress, kan den være svær for vores nærmeste at håndtere over tid. Jeg møder desværre kunder, som er blevet skilt, har mistet deres job eller venner på grund af en stress, de var alt for længe om at erkende og det er simpelthen for trist! 

Rolig kvinde

EN NY BEGYNDELSE ...

PERSONLIGT FORLØB

Som stressramt kan du let føle dig modløs og handlingslammet - Ingen energi, overblik eller power ... dét sætter vi ind på, promte!

Mange før dig har været skeptiske på dette forløb: Hvordan kan jeg få det SÅ meget bedre, på SÅ kort tid? Svaret er omsorg, ro og fokus.

team-4529717_1920.jpg

KUNSTEN AT STRESSE ...

GRUPPEFORLØB

Du er ikke den eneste, der har mødt stressens indtog i hverdagen. Stress er selvfølgelig individuelt baseret, men fællesnævnerne er utallige. 

Forløbet for dig, der kender til hvad grupper kan ift. støtte og inspiration. Du deltager i fællesundervisning og opgaver, du kan få sparring på.

Online klasse

FOR TRAVLT TIL ...

SELVHJÆLPSFORLØB

Jeg tror på, at vi, et langt stykke hen ad vejen, kan hjælpe os selv. Nogle gange kræver det bare et lille input og derfra kan vi selv holde fokus. 

Dette forløb støtter dig i at se de tanke- og handlemønstre, der skaber ubalance. Du får redskaber, viden og indsigter - hvor du vil, når du vil!

student-849828_1920.jpg

1 SAMTALE

En enkelt samtale egner sig til dig, der har en simpel problemstilling.

 

Du ønsker et kvalificeret råd, en god struktur, en holdbar plan, måske har du en udfordring, du ønsker at overvinde eller lignende. 

Samtalen er et effektivt 50 minutters online tilbud. Forud for samtalen får du en mail med spørgsmål, så vi sætter bedst muligt fra start.

concept-1868728_1920.jpg

3 SAMTALER

3 samtaler er et miniforløb til dig, der har behov for at "knække en kode".

Du kan selvfølgelig bruge samtalerne helt, som du ønsker ... både hvad angår indhold samt hvor tæt samtalerne skal ligge på hinanden.  

Hver samtale er et effektivt 50 minutters online tilbud. Før hver samtale, har du mailet mig dine behov og ønsker. 

student-865073_1920 (1).jpg

ABONNEMENT

Når du har besluttet dig for at fastholde en varig forandring ...

Eller du ønsker mere udvikling, en repetition af redskaber eller måske  en idérig coach ved din side, tegner du en effektiv abonnementsløsning.

Vi samtaler en gang om måneden online i 50 minutter, hvor du får sat ord på dine mål eller udfordringer. Min. 6 måneder - Ikke stresscoaching.